Skrivet av: gabbster | april 7, 2009

Pocketperioden

Den har drabbat mig igen, de senaste veckorna har jag slukat i mig inte mindre än 6 st pockets, och det har inneburit ett läsande utan stopp.

Allt började med ”flickan under gatan” av Roslund och Hellström, boken var inte den bästa i serien av de jag har läst tyvärr men alla deras böcker ger alltid en nyttig släng av samhällsinsikt vilket både känns skönt och oroande på samma gång.
Nästa projekt blev att ta sig an Dan Browns: ”I cirkelns mitt” som mamma har tipsat mig om länge men som jag aldrig har kommit mig för. Boken handlade om en utomjordisk upptäckt som visar sig vara en bluff och som påverkar det pågående valet. Väldigt spännande bok, vars 516 sidor jag drog igenom på två dagar.
Efter det hade jag inga egna pockets kvar att läsa så det fick bli att gå ner till akademibokhandeln och köpa en, det blev ”I djävulens spår” av Jean Christophe Grangé, av vem jag tidigare läst en av mina favoriter ”vargarnas rike”. ”I djävulens spår” var däremot något av en besvikelse, levde inte alls upp till samma standard som den förra boken, den var spännande i början men efter et tag började alla svaren bli så uppenbara att slutet var ungefär lika spännande som kalle anka på julafton.
Det blev dags för en ny titel och jag beställde en från nätet, det kändes lite jobbigt att vänta några dagar men problemet löstes genom att Andreas lånade ut ”Om en pojke” till mig,en bok som jag tidigare har ägt men aldrig läst igenom. Helt perfekt att läsa ut fram tills att min beställning damp ner i brevlådan.
Boken jag beställde var ”Jurassic Park” av Michael Crichton. Tidigare hade jag läst en bok av honom som kändes väldigt bra, och när jag i efterhand insåg att det var han som hade skrivit boken Jurassic Park så var det ju klart att jag var tvungen att läsa den också. Stundvis en otroligt vidrig bok, härlig upplevelse!
Till sist så blev det en till tripp till akademibokhandeln igen där jag på måfå plockade Lee Childs senaste ”Nothing to lose” som hade en stadig handling, med en härlig huvudkaraktär och ett slut som tumlade om mig helt totalt, på ett utdraget och nästan smärtsamt sätt. Shit alltså.
Efter det såg jag ”När lammen tystnar” med Daniel och morgonen därpå satte jag mig ner och beställde hela ”Hannibal Lecter trilogin” då jag slogs av tanken ”fy fan vad bra den här måste vara som bok!” Och nu sitter jag och väntar på att boken ska ligga på köksbordet när jag kommer hem. I helgen åker jag och Daniel till Uppsala, och det är tur det för i Uppsala finns det så mycket böcker att låna hem, vilket annars skulle kosta mig aldeles för mycket pengar om jag skulle behöva köpa böcker i den takt jag konsumerar dem. Jag skulle lika gärna kunna börja röka ett paket cigg om dan om jag skulle vilja göra av med lika mycket pengar.

Kommentera

Kategorier

